top of page
antiagingshow1

Léteznek fiatalító illatok?

Az illat öltöztet. Az illat hangulatot teremt. Az illat történeteket mesél. Éppen ezért, egy-egy parfümmel sokféle információt elárulhatunk magunkról. Esetleg az életkorunkat is? Zólyomi Zsolt parfümőr-guru gondolatai következnek az illatok varázserejéről.





Alaphelyzetben azt kellene mondanom, hogy nem léteznek sem öregítő, sem pedig fiatalító illatok. Hitvallásom szerint, minden embernek teljesen egyéni a bőr illata. Ahogy a parfüm és a bőre összebarátkozik, összemelegszik egymással, az minden egyes esetben egy konkrét, új esztétikai minőséget hoz létre, ami mindenkinél nagyon egyedi. Ráadásul egy parfümben több száz, adott esetben több ezer illatmolekula van, tehát bonyolult vegyületrendszerről beszélünk, ami ha a keveredik egy ember bőrének illatával, a Jóisten sem mondja meg előre, hogy mi lesz belőle. No jó, egy parfümőr azért sejti…


Vagy mégis? Jöjjön a tézis antitézise!

Ugyanakkor egy picit ellent kell mondanom magamnak. Képzeljük el, hogy bejön hozzám az üzletbe egy hölgy - legyen magyar, francia, vagy német- és mutatok neki egy bizonyos rózsafajtát tartalmazó illatot. Az esetek nagy százalékában a mamája, de még inkább a nagymamája kozmetikumainak az illatát fogja újra érezni benne. Az a kép ugrik be neki, ahogy a nagymama régi kőpúderrel bepúderezve, bolgár rózsa illatú parfümmel beillatosítva indult a nagypapával karon fogva színházba. Ezt a jellegzetes fenil-etilalkohol nevű molekula idézi elő benne, ami a bolgár rózsa egyik fő összetevője. Azt gondolja majd, hogy bár nagyon szereti a nagymamáját, de nem akarja az ő XIX. századi illatát viselni magán. Vagy ha mégis, akkor a Juliette Has a Gun "Citizen Queen" illattával újra bármikor átélheti gyerekkora szép emlékeit a nagymamájával kapcsolatban.


Mit csinál ilyenkor egy parfümőr?

Ugyanúgy, mint a divatiparban, a parfümök esetében is időről időre visszatérnek a trendek, egy-egy összetevő újra divatossá válik. Ilyenkor mi, parfümőrök egy kis nosztalgiát csempészünk bele az új parfümökbe. Például a rózsák nagyasszonya, a Les Parfums de Rosine parfüm-ház sajnos nemrég elhunyt alapítója, Marie-Hélène Rogeon legutolsó illatába – aminek az alapját szintén a rózsa képezi - más rózsa illatokat is belecsempészett, a dél-franciaországi grasse-i, avagy májusi rózsát és a damaszkuszi rózsát is. E kreációnak kifejezetten gyümölcsös hatása van, gyerekkorunk színes gömb rágói, vagy a rózsaszín szagos radír juthat eszünkbe róla. A “Bulle de Rose” nevű parfümnek ettől van olyan diáklányos, friss kisugárzása, és amikor magunkra fújjuk, nem érezzük úgy, mintha beszabadultunk volna egy klasszikus virágüzletbe, ahol agyonvág minket a sok sötétvörös rózsa tömény, fűszeres illata.


Bűbájos kislányokból is lehet érett nőt varázsolni

Az is előfordult már a praxisomban, hogy egy kamaszlány keresett olyan parfümöt, amitől pusztító dívává változhat a hétvégére. Azért azt elmondtam neki, hogy a velencei karnevál szintjén meg lehet ezt valósítani, de hajnalra majd lekopik az illata és újra előbújik a valós énje. Korosztályokat lehet ugrani egy parfümmel, de nem feltétlenül jó, ha nagyot megyünk előre vagy hátra az időben, mert akkor pszichológiailag is le kellene követni a történetet. Én jelmezt tudok adni a parfümmel, de viselkedést nem.


Mi most a divat?

Ha az átlag európai ízlésvilágot vesszük figyelembe, egy nőnek már nem a klasszikus rózsaillat, vagy a tradicionális gyöngyvirágillat, a bájos ibolyaillat jön be. Csavaros történetre vágyik, amiben van egzotikum. Például észak-afrikai vagy arábiai, közel keleti hangulat köszönjön vissza benne, de nem a lehengerlően tömény változatban. Nagyon kedves a gourmand ízvilág pikáns fűszerekkel, mint az arab piacokon kapható sütemények különleges ízei. A Moresque cég The Secret Collection illataiban a mór kultúra köszön vissza, a bestseller “Jasminisha” parfümjükben az erős jázmin beütéstől az észak afrikai hölgyek egzotikus kisugárzását ölthetik magukra az európai nők.


A másik trend, a brazil boldogság érzés üzenete. Az Olfacgive Studio “Still Life in Rio” parfümje például a Copacabanára repít el gondolatban, elképzeled magad, ahogy ott ülsz a tengerparti bárban és kikérsz egy trópusi koktélt. Elfelejted a szürke telet, napbarnítottan élvezed a szabadságot. E két trendben a parfümkészítés logikája azonos: csavarjunk bele valami egzotikumot az illatba, ne legyen egy egyszerű, telített virágillat, hanem könnyed, életigenlő, szexi - amit ugyanakkor akár irodai környezetben, fehér blúzban is jól esik viselni.


A férfiaknál is működik?

Ha megszagoljuk a klasszikus Fougère illatcsalád egyik tagját, amiben levendula, kumarin, geránium, és egy csomó más érdekes összetevő található, a következő kép ugrik be róla: látjuk nagypapánkat a borbélynál, ahogy a borbély felkeni a pamaccsal a borotvahabot az arcára és lassan komótosan pengével leszedi róla a szőrt. Kérdés az, hogy a mai kor férfija erre a hatásra vágyik?

Az is előfordulhat, hogy egy fiatal férfi azt szeretné, hogy érett férfiként lépjen fel, kezdő üzletemberként komoly sikereket érjen el. Olyan parfümöt, ami személyisége kiegészítőjeként támogatja ebben a vállalkozásban. Ilyen a Puredistance “BLACK" illata, amiben az oud fának ugyanúgy egy gomba okoz aromaváltozást, mint a mi Tokaji aszúnkhoz felhasznált szőlőben, ami megtámadja, és amitől olyan jellegzetesen édes íze lesz a deszertborunknak. A parfüm ettől a gomba által impregnált fa kivonatától lesz olyan furcsa, szinte sáros, füstösen fás, animálisan zsíros vagy bőr érzetet adó majd, ami nagyon komoly maszkulin hatást kelt.



Olfactive Studio - Still Life in Rio – illat, amitől a Copacabanán érezhetjük magunkat




Juliette Has a Gun - Citizen Queen – Nagymama színházba megy, klasszikus rózsaillattal beparfümözve




Bulle de Rose a Les Parfums de Rosine parfümháztól – illat, amiről a szagos radírok jutnak az eszünkbe




Puredistance - BLACK – az illat, ami a fiatal férfit is James Bonddá varázsolja




Moresque - Jasminisha – a mór kultúra köszön vissza benne. Exotikus, orientális női illat.


451 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


bottom of page